De leescommissie van de Rotary Science Award koos op 12 april 2024 het project Dodona als winnaar van ROSA 2024. Felicitaties aan team Dodona: prof. Peter Dawyndt, prof. Bart Mesuere, Charlotte Van Petegem, Niko Strijbol, Rien Maertens, en Jorg Van Renterghem.

Rotary Club Gent ijvert voor de verbetering van de levensomstandigheden van de zwakkere groepen in onze maatschappij en ziet in wetenschappelijk onderzoek de capaciteit om een essentiële bijdrage te leveren om tot duurzame oplossingen te komen. Daarom organiseert Rotary Club Gent sinds 2019 een wedstrijd, onder de naam Rotary Science Award (ROSA). Elk jaar krijgt telkens een andere faculteit van de Universiteit Gent de kans om deel te nemen en de prijs van 10 000 euro in de wacht te slepen.

Voor ROSA 2024 werd de faculteit Wetenschappen geselecteerd, en zes kandidaturen werden ingezonden.

“De leescommissie is van mening dat het Dodona-project een waardevol instrument is voor de ontwikkeling van studenten op het gebied van programmeren. De gratis applicatie biedt meer toegankelijkheid voor leerlingen met minder maatschappelijke ondersteuning.”

Het is de missie van team Dodona om de huidige digitale transformatie op een duurzame en inclusieve manier toegankelijk te maken door toegang tot hoogwaardig technologisch onderwijs te democratiseren. In tijden waarin digitale geletterdheid steeds belangrijker wordt op de arbeidsmarkt, vormt Dodona een essentieel leerplatform voor wie anders misschien geen toegang zou hebben tot dergelijke educatieve kansen.

Team Dodona zal de prijs in ontvangst nemen op de plechtige prijsuitreiking in de prestigieuze Troonzaal van het Stadhuis Gent op maandag 6 mei 2024.