In het weekend van 15 tot 17 maart 2024 vond de Battlefield of Things hackathon plaats georganiseerd door inno4def, de innovatievleugel van de Belgische Defensie. Het doel van de hackathon: 120 deelnemers op twee dagen zij aan zij laten samenwerken met experts om nieuwe, niet-schadelijke Internet-of-Things (IoT) prototype’s te ontwerpen die helpen bij uitdagingen die Defensie dagelijks moet overwinnen.

Verschillende teams van studenten bezig op hun laptop. De studenten zitten aan tafels in een legertent.
Tijdens de hackathon werden de werkomstandigheden van Defensie zo goed mogelijk nagebootst. De studenten werkten samen in legertenten en sliepen in ad hoc opgezette barakken. Het winnend team staat rechts op de foto. Foto door Lucia Gaggero in naam van Defensie.

Twee studenten uit de Master Informatica en twee alumni van de opleiding informatica, bundelden de krachten met een militair en een ingenieursstudent van bij ECAM Bruxelles. Samen combineerden ze hun skills op het vlak van hardware, software en cybersecurity. Ze gingen de strijd aan met de 18 andere teams en slaagden er in om de eerste prijs binnen te halen, gedeeld met een ander team.

We vroegen hoe de opleiding Informatica hen geholpen heeft tijdens deze wedstrijd:

In de opleiding kom je niet veel in contact met hardware en het ecosysteem daarrond, je wordt dus niet expliciet voorbereid om aan soort wedstrijden mee te doen. Tijdens mijn traject heb ik wel geleerd om zelfstandig te zijn en mijn plan te trekken op het vlak van nieuwe dingen uitzoeken. Deze skill was heel nuttig aangezien je nooit in een situatie komt die je exact al eerder hebt gezien maar je meestal wel stukjes herkent. Ook het probleemoplossend denken was zeer nuttig.

Tafel met daarop een microcontroller aangesloten op een laptop.
Het slagveld tijdens de hackathon: microcontrollers, verwarde draadjes, en een batterij aan laptops. Foto door Lucia Gaggero in naam van Defensie.

Daarnaast was er ook concrete ervaring die we konden gebruiken: bij het verbinden van ons prototype greep ik al snel naar Python en Node Red (JavaScript). Deze twee talen komen natuurlijk veel voor in de opleiding, zowel expliciet (in het vak Scriptingtalen) als impliciet (in het vak Webdevelopment).

De student was nog niet aan uit of die een carrière bij Defensie zouden willen uitbouwen of niet. Wat wel buiten kijf staat is dat deze studenten en alumni talloze jobmogelijkheiden hebben in heel veel verschillende sectoren.

Als opleiding zijn we alvast zeer trots op onze studenten die keer op keer bewijzen dat ze tot de top behoren in hun vakgebied.

Foto van een apparaatje met een scherm die waarschuwt dat er beweging werd gedetecteerd.
Foto van één van de prototype's die de studenten gemaakt hebben.