Zoë Lorrez — studente BA1 informatica — is UGent team AnTARES (Aerospace Technology And Rocket Engineering by Students) aan het samenstellen om in 2024 deel te nemen aan de European Rocketry Challenge (EuRoC), een raketlanceringswedstrijd voor Europese universiteitsteams die wordt georganiseerd door het Portuguese Space Agency.

Het team bestaat nu al uit studenten uit de opleidingen geneeskunde, industrieel ingenieur en informatica van de UGent. Bovendien heeft Zoë reeds contacten gelegd met het Belgisch leger op zoek naar een geschikte locatie waar testvluchten kunnen uitgevoerd — de raketten bereiken immers een hoogte van 3000-6000 meter dus die schiet je niet zomaar in je eigen achtertuin af. Het team wordt ook strategisch ondersteund door Belgische ruimtevaartbedrijven waar oud-deelnemers van EuRoC aan de slag zijn.

Heb je zin om praktische ervaring op te doen in het ontwerpen, bouwen en lanceren van high-powered raketten? Wil je de kans grijpen om waardevolle praktijkervaring op te doen in de ruimtevaart- en rakettechnologie? Heb je interesse om mee in het team te stappen of heb je vragen over het project, neem dan contact om met Zoë (zoe.lorrez@ugent.be). Als deelnemer doe je heel wat ervaring op qua interdisciplinaire samenwerking en bevorder je je persoonlijke en professionele groei. Bovendien draag je op die manier bij aan de ontwikkeling van ruimtevaartonderzoek en -innovatie aan de UGent, en aan de verdere ontwikkeling van rakettechnologie en de ruimtevaartsector in België.

Euroc