Tom Lauwaerts, doctoraal onderzoeker verbonden aan de vakgroep Toegepaste Wiskunde, Informatica en Statistiek van de faculteit Wetenschappen aan de Universiteit Gent, heeft de derde plaats prijs gewonnen in de student research competition tijdens de ECOOP/ISSTA conferentie (Seattle, USA). Tijdens de conferentie presenteerde Tom zijn origineel onderzoek rond debuggers voor microcontrollers.

De ECOOP/ISSTA research competition is een uniek forum voor master- en doctoraatsstudenten om hun origineel onderzoek in software-engineering en gerelateerde onderwerpen te presenteren. Het doel van de wedstrijd is om studenten een plek te geven waar ze hun onderzoek kunnen bespreken met experten uit hun veld en om hun research- en communicatievaardigheden te verbeteren. Tijdens de eerste en tweede ronde van de wedstrijd, presenteren studenten hun research in respectievelijk een geschreven samenvatting en een poster op de conferentie. Na elke ronde worden studenten geselecteerd voor de volgende ronde. De finale selectie van studenten presenteren hun research in een lightning talk van 7 minuten, waarna de jury van experten de kans hebben om kritische vragen te stellen.

Tom Lauwaerts ontvangt de prijs.
Tom Lauwaerts (rechts) ontvangt de prijs voor de derde plaats tijdens het officiële banket aan de Universiteit van Washington.

Tom Lauwaerts (rechts op de foto) heeft de prijs ontvangen voor zijn onderzoek rond Out-of-place Multiverse Debugging for Constrained Devices. Het vinden van bugs op microcontrollers is heel moeilijk en er bestaan weinig hulpmiddelen voor deze taak. Een belangrijke moeilijkheid voor het vinden van bugs, is de concurrency van IoT programma’s en de daardoor vaak non-deterministische aard van de bugs in deze applicaties. Multiverse Debugging op microcontrollers beoogt dit euvel op te lossen door developers toe te staan, alle mogelijke uitvoeringspaden van een programma te onderzoeken. Om deze geavanceerde techniek te kunnen ondersteunen op microcontrollers, ontwikkelde Tom in samenwerking met onderzoekers van de VUB de Event-based Out-of-place Debugging techniek, die werd voorgesteld op de 19e conferentie voor Managed Programming Languages and Runtimes in 2022.

Voor meer informatie over de research rond WARDuino zie de gloednieuwe WARDuino website.