De eindejaarspuzzel van Defensie staat bekend als de moeilijkste puzzel van het jaar, en van het land. Dit jaar bestond een van de opdrachten bijvoorbeeld uit het ontcijferen van de geheime boodschap die in deze drankkaart verstopt zit.

SPOILER ALERT: Op Dodona vind je ook een programmeeroefening die op deze puzzel geïnspireerd is. Kan jij die ook oplossen?

Bij de vijfde editie (december 2022) was er voor het eerst ook een nevenklassement waarin teams uit verschillende scholen en universiteiten het tegen elkaar konden opnemen. En waar dacht je dat de strafste academische codekrakers van het land te vinden zijn? Aan de UGent natuurlijk! In dat nevenklassement kaapte een team met informatici, wiskundigen, en statistici van de faculteit Wetenschappen (UGent) de eerste plaats weg, met op de tweede plaats een team van burgerlijk ingenieurs van de KU Leuven.

De oplossingen van de puzzels en de bekendmaking van de winnaars kan je hier bekijken.